زمانی که به عنوان دانشمند کار می کردم، متوجه شدم که بین اطلاعاتی که می توانید در مجلات بررسی شده پیدا کنید، در مقایسه با اطلاعاتی که در عموم پیدا می کنید، تفاوت زیادی وجود دارد.
اما مسئله این است که دانشمندانی مانند من و شما دقیقاً مانند هر کس دیگری هستیم. ما هنوز از گوگل و رسانه های اجتماعی استفاده می کنیم، به جز اطلاعاتی که می خواهیم کم است یا به راحتی در دسترس نیست. و این صرفاً به این دلیل است که دانشمندان در بازاریابی خود به خوبی مهارت ندارند.
در این پست، من قصد دارم در مورد ایده هایی بحث کنم تا بتوانید به عنوان یک دانشمند شروع به شبکه سازی کنید، دانش علمی موجود خود را به اشتراک بگذارید و حتی خارج از همکاران روزمره خود شهرت ارزشمندی برای خود بسازید. و این نه تنها در مورد شیمی، بلکه برای تمام علوم به طور کلی صادق است.
ارتباطات علمی با استفاده از رسانه های اجتماعی
بیایید با یک مورد آسان شروع کنیم.
این احتمال وجود دارد که شما در حال حاضر در پلتفرم های اصلی رسانه های اجتماعی فعال باشید. اما چقدر از آن برای حرفه خود استفاده می کنید؟
هنگامی که می دانید کجا باید جستجو کنید، یافتن موضوعات و موضوعات مشترک دیگر دانشمندان بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سؤالات خود را بپرسید و به آنها پاسخ دهید یا در بحث آنلاین شرکت کنید.
توییتر دارای یک موتور جستجوی عالی است که به شما امکان می دهد به دنبال کلمات کلیدی یا هشتگ بگردید.
با دانستن اینکه #scicomm (مخفف ‘ارتباطات علمی’) یک هشتگ مرتبط برای شروع تحقیق است، با استفاده از یک ابزار ساده به نام hashtagify.me، میتوانم به دنبال کلمات کلیدی مشابه برای درگیر شدن با آن بگردم، این به من این موارد را داد:
حتی میتوانید دانشمندان دیگر یا حسابهای کاربری دیگری را پیدا کنید که صرفاً در مورد موضوعات مشابه توییت میکنند، چیزی که بیشتر به رشته یا علاقه شما مرتبط است.
لینکدین یک حساب رسانه اجتماعی “حرفه ای” برای استفاده است. اما جدای از ایجاد ارتباط با افرادی که قبلاً میشناسید یا میخواهید با آنها ارتباط برقرار کنید، گروههای بیپایانی وجود دارند که در مورد موضوعات انتخابی بحث میکنند.
Reddit شاید اولین کانال رسانه اجتماعی نباشد که به ذهن می رسد، اما جوامع عظیمی در آنجا هستند که آماده شرکت در بحث هستند.
r/شیمی تقریبا 1 میلیون دنبال کننده دارد، r/physic 1.1 میلیون دنبال کننده و r/biology 1.7 میلیون دنبال کننده دارد.
این حتی سطح زیرمجموعه های علمی طاقچه را خراش نمی دهد. برو و مکالمه ای برای درگیر شدن پیدا کن!
با مردم درگیر شوید
با علاقه مداوم به موضوعات STEM – به ویژه در میان دختران – درگیر شدن با فرصت های مشارکت عمومی آسان تر از آن چیزی است که شما ممکن است تصور کنید.
مفهوم ساده است – شما از اصول علمی جالب و هیجان انگیز استفاده می کنید و آنها را به روشی سرگرم کننده و تعاملی به اشتراک می گذارید. معمولاً مخاطبان هدف شما کودکان خردسال هستند، اما میتوانید با هر کسی که مایل به شرکت در آن است تعامل داشته باشید!
یافتن فرصت ها نسبتاً آسان است. دانشگاه و کارفرمایان اغلب طرحها یا فرصتهایی را برای مشارکت اجرا میکنند. اما اگر نه، جستجوی گوگل فرصت های دیگری را در منطقه شما نشان می دهد.
صحبت کردن در میان همسالان خود
صحبت کردن علنی باعث ایجاد ترس در بسیاری از ما می شود، اما نشان دادن توانایی خود به دیگران در زمینه کاری شما می تواند بسیار ارزشمند باشد، هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه ای.
کوچک شروع کنید؛ از فرصت استفاده کنید و در میان همکاران کاری یا دانشگاهی خود صحبت کنید. نیازی نیست رویداد بزرگی در مورد آن بسازید، اما از فرصتها استفاده کنید تا درباره موفقیتها و شکستهایی که روی آنها کار کردهاید، یا هر خبر علمی مرتبط یا تحقیقی که اخیراً کشف کردهاید، صحبت کنید.
صحبت کردن در مقابل مردم قطعا یک مهارت است. هنگامی که با مخاطبان کوچک و افرادی که می شناسید راحت باشید، می توانید به سمت مخاطبان بزرگتر و با تجربه تر بروید.
برای وب سایت های مربوطه بنویسید
اگر زیاد سخنران عمومی نیستید، نوشتن ممکن است کار شما بیشتر باشد – با گفتن این حرف، مخاطبان بالقوه شما به تازگی بزرگتر شده اند.
وبسایتها و وبلاگهای زیادی وجود دارند که به دانشمندانی مانند شما اجازه میدهند درباره دانش و تخصص خود بنویسند.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که در گوگل جستجو کنید تا موضوعات مرتبط را پیدا کنید. سعی کنید عبارات زیر را جستجو کنید یا خودتان آنها را تغییر دهید تا وبلاگی مناسب برای خود پیدا کنید:
“علمی + پست مهمان”
“وبلاگ علم برای ما بنویس”
“نویسندگان علمی مهمان”
یک وب سایت مرتبط پیدا کنید و با آنها در تماس باشید. خود را معرفی کنید – مدارک علمی و زمینه های دانشی خود – و فرصتی برای نوشتن پست بخواهید.
شما معمولاً این موارد را با نام خودتان به عنوان نویسنده پست میکنید و به شما این فرصت را میدهید که طبق نکته قبلی من، مقالات خود را با مخاطبان رسانه اجتماعی جدید خود به اشتراک بگذارید!
وبلاگ خود را راه اندازی کنید
اگر می خواهید تمام تلاش خود را برای تبلیغ خود به عنوان یک دانشمند و همچنین ایجاد شهرت جامعه خود انجام دهید، چرا یک وبلاگ علمی نمی نویسید؟
راه اندازی وبلاگ خود یک راه مطمئن برای جلب توجه در صنعت شما است و احتمالاً شهرت رشک برانگیزی ایجاد می کند.
اما لازم نیست آن را برای خود نگه دارید. صفحه ای ایجاد کنید که به وبلاگ نویسان مهمان اجازه دهد – همانطور که در بالا ذکر شد – و شبکه خود را بیشتر توسعه دهید و اجازه دهید وبلاگ شما بزرگتر و بهتر شود.
اگرچه تمام نکاتی که تا کنون در این پست ذکر کردهام شبکه علمی شما را ایجاد میکند، اما هیچ چیز به اندازه اجرای وبسایت خودتان تأثیرگذار نخواهد بود.
نتیجه گیری
در پایان روز، ارتباط علمی بهتر بودن به معنای درگیر شدن است.
افراد زیادی در دنیا وجود دارند که تجربیات حرفه ای یا شخصی شما را ندارند، بنابراین همیشه می توانید فرصت هایی را برای درخواست کمک یا حتی ارائه توصیه های خود پیدا کنید.
در نهایت علم خوب از قدرت بحث سرچشمه می گیرد. شما همیشه نیازی به موافقت با نظر یا نظریه دیگران ندارید، اما یافتن فرصت هایی برای مشارکت همیشه سودمند است.
برای بسیاری، سندروم ایمپوستر مانع از برداشتن اولین قدم برای ایجاد شبکه خود می شود. اگر این شما هستید، با برخی از نکاتی که در بالا ذکر کردم و ساده ترین به نظر می رسند، شروع کنید و راه خود را ادامه دهید. قانون 1% را به خاطر بسپارید. بهبود 1 درصدی هر روز، شما را تنها در یک سال 37 برابر بهتر می کند.
اگر سؤالی دارید، دریغ نکنید که در زیر نظر بگذارید یا مستقیماً از طریق جزئیات در بیو نویسنده من با من در تماس باشید.
پس برای چی منتظری؟
درباره نویسنده:
پاتریک وارینگ، مدرک کارشناسی ارشد در شیمی، دارای 5 سال تجربه کار در آزمایشگاه به عنوان دانشمند تجزیه و تحلیل و فرمولاسیون برای RB و Unilever است. پاتریک که اکنون در بازاریابی دیجیتال کار می کند، در مورد بازاریابی دیجیتال و علم – اغلب با هم – در وب سایت شخصی خود – patrickwareing.com می نویسد.